Vilda Västern Runt – Dag 26

Gardiner Guest House B&B hette det lilla bed and breakfast vi bodde på den här natten och det var också första B&B som vi provade på under Vilda Västern Runt. Husägaren Nancy var verkligen genuint supermysig och hade bakat hemlagade kakor till oss när vi kom fram på kvällen.

Frukosten nästföljande dag var helt enorm med allt från gröt, korvar och äggröra till flingor, hembakat bröd och massor med olika pålägg. Att Nancy gjorde allt detta för oss och gästerna i de andra två rummen kändes verkligen lyxigt! Vid frukosten träffade vi både på ett amerikanskt nygift par från Laramie (där vi varit tidigare under resan) som var i parken på smekmånad och en indisk semesterfirande familj.

Forsränning var något vi sett folk göra i Colorado och det var något som jag verkligen ville pröva på så dagens plan var just detta. Vi begav oss till företaget Montana Whitewater för en heldag på Yellowstone-floden. På plats fick vi instruktioner om säkerhet, paddling, dagsplanen och mycket annat. Vi blev tilldelade en guide till vår gummiflotte som vi delade med en familj från Colorado som faktiskt bott i San Diego tidigare.

Det hela började ganska lugnt och försiktigt och vi flöt och paddlade om vartannat nedför floden. Vid lunchtid stannade vi till ute på en liten ö ute i floden och åt vår medhavda lunch. När vi sedan åkte vidare blev det på sina ställen bättre fart och riktig fors. Vid ett tillfälle ramlade familjens yngsta kille (runt 7 år) till och med i (!) vilket blev väldigt dramatiskt. Pappan hoppade reflexmässigt i efter sonen och lyckades till slut få tag på honom i det kalla strömmande vattnet. Lätt chockad och ganska frusen var han snart tillbaka i flotten igen och någon timma senare var han helt återställd igen. Den här bilden är tagen precis innan han ramlar i.

Roadtrip - Forsränning 3

Resten av dagen gled vi mestadels sakta nerför floden och jag hoppade i flera gånger och flöt med flotten sakta nerför floden. Underbart!

Framåt kvällningen stannade vi till i Gardiner för en Elk-burgare (en slags hjort och inte älg som man skulle kunna tro) med tillhörande lokalbrygd öl innan vi återigen åkte in i parken för att åka vidare västerut.

Roadtrip - Yellowstone 9

Inne i parken bestämde vi oss för att pröva på en av de varma källor som guiden berättat om under forsränningen. Kokhett vatten flödar här upp ifrån underjorden och ut i den kalla Yellowstone-floden. Det gällde att befinna sig på rätt ställe här, kom man för långt ut så var man ute i flodens iskalla vatten och för långt in så kunde man bränna sig. Vattenriktarna i form av lagda stenar hjälpte till att skapa en behaglig liten naturlig pool att vara i och att sitta här efter en dag på floden när solen sakta började gå ner var en riktig upplevelse.

Roadtrip - Yellowstone 10

Roadtrip - Yellowstone 11

Nybadade och fulla med energi (nåja) åkte vi till Mammoth Hotsprings (också inne i parken) där ett hotell ligger med samma namn. Utanför hotellet strövade en stor elk-familj omkring. Och precis bredvid hotellet fanns dessa vackra svavelosande och rykande små berg.

Roadtrip - Yellowstone 14

Roadtrip - Yellowstone 16

Det började snart mörkna och till slut var vi nästan ensamma på vägarna som skulle leda oss ut ur parken. Här och där pyrde det upp svaveldoftande spöklik vit rök ur marken.

Roadtrip - Yellowstone 18

Det var dags att säga godnatt och adjö till Yellowstone men om det är ett ställe som jag vill åka tillbaka till och spendera mer tid vid så är det hit. En magisk och mycket speciell plats här på jorden.