Lagar, regler och godtyckliga seder i den sandianska trafiken

Translate to English

Efter att jag nu kört bil här några månader kan jag konstatera att det mesta i trafiken är som hemma men med ett gäng tydliga och viktiga skillnader. Dessa kan vara bra att känna till och tänka på om du plötsligt skulle finna dig själv nersjunken bakom någon ratt i plysch här i soliga Kalifornien.

  • Fyrvägsstopp
    Fyrvägsstoppar är vanliga här och man känner igen dem på den lilla tillägsskylten All Way under den vanliga stoppskylten. Regeln är att den som först stannar vid korsningen också får köra vidare först. Så när du närmar dig en sådan korsning är det bara att hålla lite koll på om någon annan bil lyckats stanna innan dig och då låta den åka först. Känns kanske lite krångligt men fungerar bra i praktiken. Vår korsning vid lägenheten är en fyrvägsstopp och om du klickar på bilden tror jag att du kan se den lilla All Way-skylten.Korsning
  • Att köra mot rött
    Vid två tillfällen bör och får man köra mot rött här och om man inte gör det kan det hända att man blir tutad på av bilarna bakom. Och är det något man inte vill i trafiken så är det ju att bli tutad på, eller hur?  

    Den första och vanligaste rödljuskörningen är right turn on red. Den innebär att man får svänga höger i korsningar även om det är rött. För att få göra detta krävs bara två saker – dels ska man först stanna helt (precis som vid en stoppskylt) och sedan ska man lämna företräde till allt och alla i korsningen. Så i början kan det vara bra att kolla några gånger extra innan man prövar sig på detta. 

    Den andra och betydligt ovanligare rödljuskörningen är vänster in på enkelriktat. Om man befinner sig på en enkelriktad gata och ska svänga vänster in på en annan enkelriktad så går det bra att köra mot rött. Precis som vid högersvängen så har man först stopplikt och sedan ska man lämna företräde.

  • Heldragna linjer
    Heldragna linjer på vägarna här är i mycket större utsträckning tolkade som rekommendationer än faktiska barriärer för de som kör. Så räkna med att andra bilar korsar dessa lite hur som helst och var inte rädd om du själv behöver korsa lite heldraget, it’s the American way.
  • Enkelriktade gator och väglinjer
    På tal om heldragna linjer så är vägmarkeringen för enkelriktat och utfarter i korsningar lite förvirrande för en svensk (det är en heldragen linje för alla filer). Det bästa sättet att hålla koll på om gatan man vill svänga in på är enkelriktad är att titta på skyltningen och leta efter den vita One Way-skylten som oftast sitter högt placerat någonstans över korsningen alternativt hur folk står parkerade på vägen man ska in på. Om det inte finns någon sådan är det fritt fram att svänga åt valfritt håll.
  • Att välja fil
    På flerfiliga vägar är synen på vilken fil man bör ligga i om man håller en viss hastighet betydligt mer liberal än hemma. Omkörningar på valfri sida är tillåtet och något att räkna med när man kör. Så länge man håller sig borta från filen/filerna längst till vänster (”fast lanes”) så spelar det inte så mycket roll var man ligger och byt hellre fil en gång för lite än en för mycket. 

    Det kan också tilläggas att filen längst till höger väldigt ofta förvandlas till en avfart vilket kan vara bra att se upp med (håll utkik efter gula Exit Only-skyltar och byt fil om du ser en sådan).LA-trafik

  • Avstånd till bilen framför
    På vägarna här är det inte så ovanligt att bilar bakom ligger väldigt nära. Så bli inte orolig eller arg om någon kryper upp lite nära bakom dig.
  • Lampor på bilen
    Inga lampor behövs dagtid och generellt sätt är blinkers röda och inte gula som vi är vana vid hemma. Detta kan vara lite knepigt då det (iallafall för mig) är lätt att blanda ihop att någon blippar på bromsen eller blinkar, speciellt när man bara ser det i ögonvrån.
  • Blixtlåsprincipen
    Det är också väldigt vanligt med blixtlåsprincipen här och den fungerar mycket bra. Inte som det ofta känns i Stockholm att folk försöker tjäna någon bil och gasa till lite extra för att klämma sig in. Här lutar nästan alla sig tillbaka och lämnar en hel del luft mellan bilarna och det är nästan alltid varannan bil från respektive fil. Väldigt skönt!
  • Hastighet
    På motorvägen verkar den generella hastigheten ligga på ungefär hastighet + 5mph, så lite mindre premium än hemma.
  • 25 mph vid skolor
    Vid skolor här i San Diego finns det oftast en skylt som det står 25 på tillsammans med en lite längre text. Det kan vara bra att känna till att denna hastigheten bara gäller om du kan se barn vid sidan av vägen vilket i mina ögon är en ganska intressant regel.
  • Stopp vid skolbussar
    På tal om skolor så är det mycket viktigt att stanna och inte köra om en skolbuss som står stilla och blinkar rött samt fällt ut sin stoppskylt. Detta gäller i båda riktningar på vägen så det kan skapa lite oväntade köer och stopp.
  • Parkering på gatan
    Vi fick en parkeringsbot första månaden på grund av att jag inte hade koll på hur det funkade riktigt. I kombination med eventuella skyltar är färgmarkeringen på trottoaren mycket viktig. Vit färg (och gul som är något hårdare) betyder parkeringsförbud men man får stanna för ett kortare stopp, t.ex. hämta upp ett paket. Grönt betyder att parkering är ok och att man ska kolla efter skyltar och röd är stopp- och parkeringsförbud.
  • Skyltar
    Skyltar här är ofta lite fler och i många fall mer baserade på text än symbolik än hemma så det kan kännas som att det är mycket information att ta in när man till exempel närmar sig en korsning. Efter ett tag blir det dock mer naturligt men det känns fortfarande lite som att skyltarna är utplacerade på ett lite mer slumpartat sätt med lite mindre reglering än hemma. Detta gör att det alltid är bra att kolla lite extra för att se om man missat någon skylt.

Förutom detta kan jag tillägga att det går bra att köra på sitt svenska körkort här och man behöver heller inte skaffa någon internationell variant. Lycka till och kör försiktigt!

2 reaktion på “Lagar, regler och godtyckliga seder i den sandianska trafiken

Kommentarer inaktiverade.